Home » STCW » STCW – SCV Code » SCV Code Boat Engineer grade II (2)
Kies uw locatie en datum
SCV Code Boat Engineer grade II (2) Training & Examinering
- InleidingDe veiligheidscode voor kleine handelsvaartuigen (SCV-code) schrijft operationele normen voor inzake veiligheid, diplomering van zeelieden en welzijn en bescherming van het mariene milieu voor kleine handelsvaartuigen die in de Caribische handelszone (CTA) varen. De code is van toepassing op schepen die commercieel worden geëxploiteerd en handel drijven in het Caribisch gebied, met een lengte over alles van 5 meter of meer en een lengte (L) van minder dan 24 meter.De SCV-Code – Boat Engineer II (2) licentie is bedoeld voor ingenieurs die verantwoordelijk zijn voor een machinekamer van een schip <24m met hoofdvoortstuwingsmachines van niet meer dan 750 KW in beschermde wateren & boten 15-24m met hoofdvoortstuwingsmachines van niet meer dan 750 KW in kustwateren.Na succesvolle afronding van de cursus Boat Engineer II (2) krijgt de gedelegeerde een certificaat “Boat Engineer graad 2 in overeenstemming met de Veiligheidscode voor kleine vaartuigen, hoofdstuk X en bijlage 11.
De Ruyter Training & Consultancy (DRTC) bied de cursus aan in Aruba, Bonaire, St. Eustatius, Curacao, Saba.
Onder beschermde wateren wordt verstaan een gebied dat door de bevoegde autoriteit als zodanig is aangewezen voor de kleine vaartuigen met betrekking tot haar territoriale wateren, dat bestaat uit beschutte wateren die geen bijzondere gevaren opleveren. Indien niet als zodanig aangewezen, is het een gebied dat in geen geval in geen geval meer dan 3 zeemijlen van een veilige vluchtplaats verwijderd is.
Haven of veilige toevluchtsoord: een haven, inham of ander waterlichaam dat gewoonlijk door land beschut is tegen zware zeeën door land dat geen bijzondere gevaren oplevert en waar een schip veilig naar binnen kan kan varen en waar de opvarenden veilig van boord kunnen gaan. De geschiktheid van een locatie als veilige vluchtplaats wordt bepaald door de bevoegde autoriteit.
Kustwateren: een door de bevoegde autoriteit als zodanig aangewezen gebied met betrekking tot de territoriale zee en de aansluitende zone, maar dat zich in geen geval uitstrekt tot meer dan 20 zeemijlen van een haven of een toevluchtsoord. Indien niet als zodanig aangewezen, wordt hieronder verstaan een gebied niet meer dan 20 zeemijl van een haven of veilige haven.
Onder blootgestelde (exposed) wateren wordt verstaan alle wateren die meer dan 20 zeemijlen verwijderd zijn van een haven of veilige toevluchtsoord, of andere wateren die door de bevoegde autoriteit als zodanig zijn aangewezen.
Doelstelling
Degenen die de opleiding met succes hebben voltooid, hebben kennis verworven en bewezen over handelen in noodgevallen, technische werkprocedures, preventie van mariene verontreiniging, scheepsmotor, elektrische systemen, pompen en pompsystemen, voortstuwingssysteem, veilige werkprocedure, hulpmachines en -systemen, buitenboordmotor, basiskennis droogleggen, basiskennis zeemanschap, aan- en afmeren, kennis van schepen en scheepstypen, basisveiligheid, basiskennis machinekamerindelingen.Doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor ingenieurs die verantwoordelijk zijn voor een machinekamer van een schip <24m met hoofdvoortstuwingsmachines van maximaal 750 KW in beschermde wateren & boten van 15-24m met hoofdvoortstuwingsmachines van maximaal 750 KW in kustwateren.Voorwaarden voor deelname
De cursist dient in het bezit te zijn van:- 18 jaar en ouder
- een geldige geneeskundige verklaring
- een goede gezondheid en fysiek in staat om aan de praktische oefeningen deel te nemen
- Certificaten (STCW Basic Safety Training): (beschikbaar bij DRTC Caribbean)
- Basic Sea Survival – e.g. IMO Model Course 1.19
- Elementary First Aid – e.g. IMO Model Course 1.13
- Basic Firefighting Course – e.g. IMO Model Course 1.20
- Personal Safety and Social Responsibility – e.g. IMO Model Course 1.21
Inhoud van de cursus
- Handelen in noodsituaties
- Technische werkprocedures
- Preventie van mariene verontreiniging
- scheepsmotoren
- elektrische systemenpompen en pompsystemen
- voortstuwingssystemen
- procedures voor veilig werken
- hulpmachines en -systemenbuitenboordmotoren
- Basiskennis droogdok
- Basis zeemanschap
- dokking
- Kennis van schepen en scheepstypen
- Basis veiligheid
- Kennis van machinekamerindelingen
Examen
Het examen voor scheepswerktuigkundige voor graad 2 bestaat uit een mondeling examen waarin de kandidaten worden getest op hun kennis van scheepsmotoren, voortstuwingssystemen, hulpwerktuigen
machinesystemen buitenboordmotoren, veilige werkpraktijken en hoe de kandidaat reageert op bepaalde noodsituaties.Accreditatie
de cursus is geaccrediteerd door de Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport.Certificering
Na succesvolle afronding van de cursus ontvangt de cursist het certificaat:Boat Engineer Grade 2 conform de Code of Safety for Small Vessels (CSV-Code), hoofdstuk X en bijlage 11.
De rang van de vergunning die passend is voor een schip dat wordt geëxploiteerd in de in kolom (1) van tabel X/9.2 genoemde wateren en dat de in kolom (2) van de tabel voor die wateren aangegeven grootte heeft, is ofwel de rang die in kolom (3) van de tabel voor die wateren en die scheepsgrootte is aangegeven, ofwel, wanneer de aldus aangegeven rang 2 is, een hogere rang dan de aldus aangegeven rang:
Geldigheid
onbeperktDuur van de cursus
5 dagenAantal cursisten
minimaal 3Cursus tijden
08.30 – 16.30 uurPlaats
Aruba
Bonaire
St. Eustatius
Curaçao
Saba