STCW trainingen
STCW Herhaling
Specialist Training
Binnenvaart
Onshore trainingen
GWO Initiele Training
GWO Herhalingstraining
NOGEPA trainingen
OPITO trainingen
Brandbeveiliging
Brandweer
BHV trainingen
EHBO cursussen
Noodplannen
Over DRTC
Heb je nog vragen? Neem contact op
De STCW – Engine Room Resource Management (ERM) cursus is een praktijkgerichte training van drie dagen waarin samenwerking, communicatie en besluitvorming in de machinekamer centraal staan. Met behulp van een brug- en machinekamersimulator oefenen deelnemers realistische scenario’s die bijdragen aan veilig en effectief teamwork aan boord.
Vragen of hulp nodig? Stuur een email of bel 0031 118 463382
Selecteer een Start Datum
Selecteer locatie
Selecteer cursus
Engine Resource Management (ERM)
Engine Resource Management (ERM) (Pinkstermaandag lesvrij)
InleidingDe STCW – Engine Room Resource Management (ERM) training is ontwikkeld om scheepswerktuigkundigen, marofs en andere technische officieren te kwalificeren voor effectief leiderschap en samenwerking in de machinekamer. De cursus richt zich op het vergroten van situationele bewustwording, communicatievaardigheden en teamcoördinatie, die cruciaal zijn voor het veilig en efficiënt functioneren van het schip.Ook vertegenwoordigers van walorganisaties kunnen deelnemen, aangezien samenwerking tussen wal en schip essentieel is voor de veiligheid van de bemanning, het schip en de lading.
DoelstellingHet doel van de cursus is deelnemers te trainen in leiderschap, communicatie en besluitvorming in de machinekamer, met nadruk op veiligheid, efficiëntie en teamwork. Na afronding is de deelnemer in staat om effectief leiding te geven aan een technisch team, om te gaan met noodsituaties en juiste beslissingen te nemen onder druk.
DoelgroepDe cursus is bestemd voor scheepswerktuigkundigen, marofs en andere technische officieren die hun management- en samenwerkingsvaardigheden willen versterken. Ook medewerkers van walorganisaties met interesse in scheepstechnische veiligheid en teamwork zijn welkom.
CursusinhoudDe training bestaat uit theorie en praktijk, ondersteund door realistische simulaties. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
Leidinggeven aan en samenwerken binnen brug- en machinekamerteams
Samenwerking tussen brug- en machinekamer
Taakverdeling en werkdrukmanagement
Handelen in standaard-, bijzondere- en noodsituaties
Besluitvorming onder druk en samenwerking met de rederij
Toepassing van operationele en veiligheidsprocedures
Communicatie, leiderschap en omgaan met culturele verschillen
De praktijkonderdelen worden direct tijdens de simulatoroefeningen beoordeeld om de bekwaamheid van de deelnemers aan te tonen.
VooropleidingDeelnemers dienen in het bezit te zijn van een diploma Stuurman, Scheepswerktuigkundige of Marof, of hiervoor in opleiding te zijn.Belangstellenden zonder deze achtergrond ontvangen een bewijs van deelname.
CertificeringNa succesvolle afronding ontvangt de deelnemer het internationaal erkende certificaat:Engine Room Resource Management (ERM), conform de STCW Manila Amendments:
Table A-III/1 – Engine Room Resource Management
Table A-II/2 en A-III/2 – Leadership and Managerial Skills
Table A-II/1, A-III/1 en A-III/6 – Leadership and Teamworking Skills
Duur3 aaneengesloten dagen
Lestijden08.30 – 21.00 uur
Aantal cursistenMinimaal 4, maximaal 7 deelnemers
ErkenningDe cursus voldoet aan de internationale eisen van de STCW Manila Amendments en is erkend door de bevoegde maritieme autoriteiten.
De eerste dag (13.00 – 21.00 uur) start met een introductie in Maritime Crew Resource Management (MCRM) en de theoretische principes van ERM. Onderwerpen zoals situational awareness, communicatie, leiderschap en besluitvorming in de machinekamer komen aan bod. In de avond volgen de eerste ECR-simulatoroefeningen waarin deelnemers deze vaardigheden toepassen in praktijkscenario’s.
De tweede dag verdiept de MCRM-theorie met focus op teamcoördinatie, taakverdeling, stressmanagement en het voorkomen van menselijke fouten in technische omgevingen. In de avond worden ECR-simulaties uitgevoerd waarin samenwerking, communicatie en leiderschap centraal staan.
De derde dag (08.30 – 16.30 uur) start met een verdiepende sessie over MCRM en besluitvorming, gevolgd door een middag met uitgebreide ECR-simulatoroefeningen. De deelnemers werken aan realistische storings- en noodscenario’s waarin teamwork, systeemkennis en besluitvorming worden getest. De dag sluit af met een gezamenlijke evaluatie van de uitgevoerde oefeningen.
Wij beschikken over de beste middelen en faciliteiten die ons in staat brengen de meest kwalitatieve trainingen en cursussen met zich meebrengen.
De combinatie van theorie en simulatie voor een stevige basis in machinekamerprocedures.
Realistische simulator voor bediening, monitoring en noodprocedures in de machinekamer.
Complete machinekamer- en control room-simulatie, inclusief high voltage training.
De Engine Room Classroom is ingericht om deelnemers kennis te laten maken met de werking van de machinekamer en haar systemen. In deze leeromgeving wordt theorie direct gekoppeld aan simulatie, zodat cursisten niet alleen begrijpen hoe installaties werken, maar dit ook praktisch kunnen toepassen.
Wat de Engine Room Classroom uniek maakt, is de combinatie van klassikale uitleg en interactieve simulaties. Deelnemers krijgen inzicht in de opbouw van systemen, storingen en noodsituaties, en leren hoe zij hier effectief op kunnen reageren.
De Engine Room Classroom wordt gebruikt door werktuigkundigen, scheepsofficieren, maritieme studenten en offshore-teams die een gedegen basis willen leggen in machinekamerprocedures en -veiligheid.
Onder begeleiding van ervaren instructeurs leren deelnemers onder andere:
Basisprincipes van machinekamersystemen en installaties
Herkennen en analyseren van storingen en alarmen
Uitvoeren van standaardprocedures voor bediening en onderhoud
Veiligheid en communicatie in de machinekamer
Oefenen van noodprocedures in gesimuleerde scenario’s
Voorbereiding op geïntegreerde Full Mission oefeningen met brug en control room
Wil je jouw team of studenten de basisvaardigheden bijbrengen voor veilig en efficiënt werken in de machinekamer?Neem contact met ons op – wij bieden maatwerkprogramma’s in de Engine Room Classroom, eventueel geïntegreerd in full mission scenario’s.
De Engine Control Room is onze simulator die de controlekamer van een machinekamer levensecht nabootst. Hier leren deelnemers hoe zij de voortstuwing en energieopwekking van een schip efficiënt en veilig kunnen bedienen en bewaken.
Wat de Engine Control Room uniek maakt, is dat cursisten oefenen met realistische panelen, schermen en systemen die in een echte scheepsomgeving ook aanwezig zijn. Hierdoor krijgen deelnemers inzicht in zowel normale bedrijfsvoering als in het herkennen en oplossen van storingen of noodsituaties.
De Engine Control Room wordt gebruikt door werktuigkundigen, scheepsofficieren, maritieme studenten en offshore-teams die ervaring willen opdoen met machinekamerprocedures en het werken vanuit een controlekameromgeving.
Bediening en monitoring van voortstuwings- en energiesystemen
Herkennen en analyseren van storingen en afwijkingen
Toepassen van standaard- en noodprocedures
Samenwerking en communicatie binnen het technische team
Integratie van de control room in Full Mission scenario’s met brug en engine room
Besluitvorming onder druk en prioriteiten stellen bij incidenten
Wil je jouw team laten trainen in een realistische engine control setting?Neem contact met ons op – wij bieden maatwerkprogramma’s in de Engine Control Room, los of geïntegreerd met andere simulatoren.
De Full Mission Engine combineert de Engine Room Classroom en de Engine Control Room tot één geïntegreerde simulatoromgeving. Hier trainen deelnemers complete scenario’s, variërend van normale bedrijfsvoering tot complexe noodsituaties in de machinekamer.
Wat de Full Mission Engine uniek maakt, is de mogelijkheid om alle technische disciplines te combineren: bediening vanuit de control room, fysieke systemen in de classroom en specifieke high voltage-simulaties. Dit maakt het mogelijk om zowel basisvaardigheden als geavanceerde procedures te trainen, inclusief samenwerking met de brug in een volledig Full Mission scenario.
De Full Mission Engine wordt gebruikt door werktuigkundigen, scheepsofficieren, maritieme studenten en offshore-teams die hun kennis en vaardigheden willen ontwikkelen in machinekamerprocedures, energiebeheer en teamwork onder druk.
Bediening en bewaking van voortstuwings- en energiesystemen
Samenwerking tussen engine room en control room
Toepassen van noodprocedures bij storingen en incidenten
Veilig werken met en herkennen van risico’s bij High Voltage-systemen
Communicatie en taakverdeling binnen het technische team
Integratie van de machinekamer in complete Full Mission scenario’s met de brug
Wil je jouw team trainen in een complete machinekameromgeving met realistische systemen en high voltage-simulatie?Neem contact met ons op – wij bieden maatwerkprogramma’s in de Full Mission Engine, los of in combinatie met de Full Mission Bridge.
Onze ervaren trainers dagen je uit om meer uit jezelf te halen. Bij onze programmacoördinatoren kan je terecht voor alle informatie en praktische vragen omtrent de training.
Maarten Janse is een geboren en getogen Zeeuw met een diepe verbondenheid met de zee. Na het afronden van de opleiding tot HBO Maritiem Officier aan het Maritiem Instituut De Ruyter (2002–2006) begon hij zijn carrière als 4e stuurman op de cruiseschepen van Holland America Line. In de jaren die volgden groeide hij door tot 1e stuurman en deed hij wereldwijd ervaring op in het navigeren en manoeuvreren van schepen, veiligheidstrainingen geven aan personeel in de verscheidene noodfuncties, organiseren van noodoefeningen en het aansturen van teams voor het onderhoud aan de levensreddende middelen en systemen voor brand detectie, preventie en bestrijding.
In 2022 maakte Maarten de overstap naar een functie aan wal, met de wens om meer tijd met zijn gezin door te brengen én zijn ruime praktijkervaring over te dragen aan anderen. Als Senior Maritime Instructor bij DRTC verzorgt hij trainingen als AFF, PST, PSCRB, FRB, ECDIS, GWO en MCRM, evenals onderdelen binnen scheepsmanagement. Zijn trainingen zijn realistisch, praktijkgericht en altijd gekoppeld aan situaties uit het werkveld. Maarten heeft de vaarbevoegdheid kapitein alle schepen en manschap bedrijfsbrandweer behaald en is bevoegd CAE MCRM instructeur, zodoende is hij ontwikkeld tot een specialist op het gebied van maritieme incidentbestrijding en teamwork.
Maarten heeft een grote passie voor het overbrengen van kennis. Als zwarte bandhouder in het Kyokushin karate gaf hij jarenlang met enthousiasme les aan jeugd en volwassenen. Diezelfde energie, betrokkenheid en aandacht voor de cursist kenmerken zijn aanpak in elke training die hij verzorgt.
Geboren en getogen in Zeeland, draagt Michel de Pooter de zee in zijn hart. Al van jongs af aan namen zijn ouders hem mee op hun zeilboot, waardoor zijn liefde voor het water en de scheepvaart diep geworteld raakte.
Na het afronden van de opleiding tot Maritiem Officier begon Michel zijn carrière als 4e stuurman bij de cruiseschepen van Holland America Line. In de daaropvolgende jaren klom hij op tot Staff Captain en verzamelde hij een schat aan ervaring in het leidinggeven en opereren aan boord van cruiseschepen wereldwijd.
In 2025 koos Michel voor een nieuwe koers: een functie aan wal, zodat hij meer tijd kon doorbrengen met zijn gezin én zijn uitgebreide praktijkkennis kon overdragen aan anderen. Als Senior Maritime Instructor bij DRTC verzorgt hij diverse maritieme trainingen en is hij daarnaast regelmatig op kantoor te vinden voor de voorbereiding en ontwikkeling van opleidingen.
DRTC biedt een breed scala aan erkende veiligheidstrainingen voor de maritieme, offshore-, wind- en industriesector.
Bekijk het actuele cursusaanbod op onze website of neem contact op via drtc@drtc.nl voor advies over de juiste training.
Voor zeevaartprofessionals en bemanningsleden die moeten voldoen aan de STCW-eisen.
Ja, onze trainingen zijn erkend door de Nederlandse vlagstaat (Inspectie Leefomgeving en Transport). Op het certificaat staat altijd de relevante STCW-verwijzing vermeld, wat belangrijk is voor internationale erkenning.
Onder andere Basic Training (BT), Advanced Fire Fighting (AFF), Medical First Aid (MFA), Medical Care (MC), Proficiency in (Fast) Rescue Boats (PSCRB/FRB) en Security Awareness/Designated Duties.
De meeste STCW-certificaten moeten elke 5 jaar worden vernieuwd (afhankelijk van module en vaartijd). Controleer de cursuspagina voor de exacte vereisten.
Ja, een geldige maritieme medische keuring is verplicht voor deelname.
Een geldig ID, medische verklaring (verplicht), en zwemkleding/handdoek indien een zwembadmodule van toepassing is. PBM’s en reddingsmiddelen worden door ons verzorgd.
De trainingen worden aangeboden in Nederlands of Engels. Extra ondersteuning bij leesbeperkingen is mogelijk op aanvraag.
Je ontvangt een digitaal en/of fysiek certificaat conform de STCW-normen. De exacte vorm verschilt per training.
Niet verplicht, maar wel mogelijk. Bel ons voor advies of eventuele mogelijkheden op 31 118 463 382 of mail drtc@drtc.nl
Ja, dat kan. Je kunt dit aangeven bij je boeking of contact met ons opnemen via e-mail of telefoon. Wij zorgen voor een hotel en het gewenste arrangement.
Je kunt je boeking annuleren door contact met ons op te nemen via e-mail of telefoon. Voor open inschrijving geldt dat je kosteloos kunt annuleren tot 5 werkdagen vóór aanvang. Verplaatsen mag altijd gratis. Voor maatwerktrainingen geldt kosteloos annuleren tot 14 werkdagen vóór aanvang. Bij annulering binnen deze termijnen geldt een facturering van 100% van de cursusprijs.
Kijk dan op de pagina ‘Veelgestelde vragen’ voor meer informatie of neem contact met ons op via +31 118 463 382 of mail drtc@drtc.nl.
Wil je meer weten over een training, maatwerk bespreken of gewoon even sparren over de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op