STCW trainingen
STCW Herhaling
Specialist Training
Binnenvaart
Onshore trainingen
GWO Initiele Training
GWO Herhalingstraining
NOGEPA trainingen
OPITO trainingen
Brandbeveiliging
Brandweer
BHV trainingen
EHBO cursussen
Noodplannen
Over DRTC
Heb je nog vragen? Neem contact op
De STCW – Scheepsmanagement ERM/MCRM cursus is bedoeld voor scheepswerktuigkundigen en marofs die hun leiderschaps-, management- en samenwerkingsvaardigheden op technisch managementniveau willen versterken. De training combineert theoretische kennis met praktijkgerichte oefeningen, inclusief het gebruik van simulatoren, om effectief teamwork, communicatie en besluitvorming in de machinekamer te ontwikkelen.
Vragen of hulp nodig? Stuur een email of bel 0031 118 463382
Selecteer een Start Datum
Selecteer locatie
Selecteer cursus
InleidingOfficieren aan boord van schepen nemen dagelijks beslissingen die direct invloed hebben op de veiligheid, efficiëntie en betrouwbaarheid van de scheepsoperaties. Naast technische expertise wordt van hen verwacht dat zij beschikken over sterke managementvaardigheden en effectief kunnen communiceren met de bemanning én de walorganisatie.De cursus richt zich specifiek op het managen van de machinekamer, het aansturen van technische teams en het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten binnen een maritieme context.
De cursus kan gevolgd worden op twee locaties:
Vlissingen: de volledige cursus wordt in één aaneengesloten periode gegeven op de DRTC-locatie in Vlissingen.
Groningen/Delfzijl: wanneer gekozen wordt voor de cursus in Groningen, wordt het programma opgesplitst in twee delen:
Week 1 (dagen 1 t/m 5): op de DRTC-locatie in Groningen
Week 2 (dagen 6 t/m 8): op de Noorderpoort Energy & Maritime-locatie in Delfzijl
Let op: voor de cursus Scheepsmanagement in Groningen vinden de eerste vijf dagen plaats in Groningen en de laatste drie dagen in Delfzijl. Deze gecombineerde structuur biedt een optimale mix van theorie, simulatie en praktijkervaring.
DoelstellingDe training Scheepsmanagement ERM/MCRM is bedoeld om de managementvaardigheden van technische officieren te vergroten. Na afronding is de deelnemer in staat om effectief leiding te geven aan machinekamerteams, verantwoord beslissingen te nemen en te handelen volgens de principes van veiligheid, efficiëntie en teamwork.
Aanvulling MCRMNa afronding van het 8-daagse Scheepsmanagement-programma kunnen deelnemers kiezen voor een tweedaagse MCRM-aanvulling (Maritime Crew Resource Management). Deze module op managementniveau (HELM) legt de nadruk op leiderschap, teamwork en menselijke factoren.Tijdens deze aanvullende training leren deelnemers hoe zij hun team effectiever kunnen maken, hoe zij omgaan met communicatie- en cultuurverschillen, en hoe menselijke factoren kunnen bijdragen aan het voorkomen van ongevallen op zee.
DoelgroepDe cursus is bedoeld voor:
Scheepswerktuigkundigen en marofs met een geldige vaarbevoegdheid
Officieren die in opleiding zijn voor managementniveau
Vertegenwoordigers van walorganisaties met interesse in technische scheepsvoering en veiligheid
Voorwaarden voor deelnameDe cursist dient in het bezit te zijn van:
Een geldige geneeskundige verklaring voor de zeescheepvaart
Minimaal een geldige Nederlandse CoC 2e werktuigkundige 3000 GT en/of 1e stuurman 3000 GT
Voldoende fysieke en mentale conditie om deel te nemen aan simulator- en praktijktraining
CursusinhoudDe cursus behandelt zowel theoretische als praktische aspecten van technisch scheepsmanagement. Onderwerpen zijn onder andere:
Veilig werken en naleving van regelgeving
Onderhoudsmanagement en technische planning
Noodprocedures en schadebeheersing
Coördinatie van machinekamer- en brugteams
Resource management (ERM/MCRM)
Leiderschap, communicatie en teamwork
Toepassing van human factors in de praktijk
Algemene onderwerpen:
Managementtechnieken en besluitvorming
Wet- en regelgeving, ISM, MARPOL, arbeidsomstandigheden
Resource management en communicatie
Teamwork, stabiliteit, onderhoudsbeheer en human factors
De cursus maakt gebruik van simulatortraining, computer-based modules, groepsopdrachten en assessments.
De training maakt gebruik van computer-based learning, praktijkcases, simulatoren, groepsopdrachten en assessments.
CertificeringNa succesvolle afronding ontvangt de deelnemer het certificaat:
Ship Management – Engineering, STCW reg. III/2, Section A-III/2, Table A-III/2
Bij deelname aan de MCRM-aanvulling wordt aanvullend het certificaat Maritime Crew Resource Management (MCRM) verstrekt.
GeldigheidOnbeperkt
Cursusduur8 dagen (Scheepsmanagement-W)
optioneel 2 dagen MCRM
Lestijden08.30 – 21.00 uur (avondmodules mogelijk)
Aantal cursistenMinimaal 6, maximaal 12 deelnemers
De training start met een interactieve management- en teamworkoefening waarin deelnemers leren plannen, prioriteiten stellen, samenwerken en middelen efficiënt inzetten. De focus ligt op besluitvorming, communicatie en leiderschap binnen een operationeel team.
De tweede dag behandelt de maritieme wet- en regelgeving en de toepassing van de International Safety Management (ISM) Code. Daarnaast wordt aandacht besteed aan Damage Control en stabiliteit bij noodsituaties aan boord.
De derde dag richt zich op samenwerking en milieubewustzijn. Deelnemers nemen deel aan een teamworkopdracht en verdiepen zich in de ISM en MARPOL-regelgeving, onder begeleiding van een specialist in IMO-voorschriften.
De gehele vierde dag staat in het teken van Safe Working Practices.
De vijfde dag is gericht op leiderschap, communicatie en besluitvorming op managementniveau. Deelnemers ontwikkelen vaardigheden om effectief leiding te geven binnen maritieme teams.
De ochtend behandelt Maintenance Management en de organisatie van technisch onderhoud aan boord. In de middag volgt de introductie van Maritime Crew Resource Management (MCRM). De avond wordt besteed aan de eerste ERM-simulatoroefeningen in de ECR.
1De zevende dag combineert leiderschapsontwikkeling met verdiepende MCRM-theorie. In de avond volgen uitgebreide ERM-simulatoroefeningen waarin communicatie en teamcoördinatie centraal staan.
De achtste dag richt zich volledig op ERM-toepassing. Deelnemers werken in realistische ECR-simulaties met storingen, noodsituaties en teamcoördinatie.
De negende dag behandelt HELM (Human Element, Leadership & Management) en de menselijke factor in technische besluitvorming. In de middag wordt dit toegepast in MCRM machinekamer simulaties waarin leiderschap onder druk centraal staat.
De laatste dag bestaat uit geïntegreerde ERM-simulaties waarin communicatie, teamwork en besluitvorming samenkomen. De dag wordt afgesloten met evaluatie en certificering.
Wij beschikken over de beste middelen en faciliteiten die ons in staat brengen de meest kwalitatieve trainingen en cursussen met zich meebrengen.
De combinatie van theorie en simulatie voor een stevige basis in machinekamerprocedures.
Realistische simulator voor bediening, monitoring en noodprocedures in de machinekamer.
Complete machinekamer- en control room-simulatie, inclusief high voltage training.
De Engine Room Classroom is ingericht om deelnemers kennis te laten maken met de werking van de machinekamer en haar systemen. In deze leeromgeving wordt theorie direct gekoppeld aan simulatie, zodat cursisten niet alleen begrijpen hoe installaties werken, maar dit ook praktisch kunnen toepassen.
Wat de Engine Room Classroom uniek maakt, is de combinatie van klassikale uitleg en interactieve simulaties. Deelnemers krijgen inzicht in de opbouw van systemen, storingen en noodsituaties, en leren hoe zij hier effectief op kunnen reageren.
De Engine Room Classroom wordt gebruikt door werktuigkundigen, scheepsofficieren, maritieme studenten en offshore-teams die een gedegen basis willen leggen in machinekamerprocedures en -veiligheid.
Onder begeleiding van ervaren instructeurs leren deelnemers onder andere:
Basisprincipes van machinekamersystemen en installaties
Herkennen en analyseren van storingen en alarmen
Uitvoeren van standaardprocedures voor bediening en onderhoud
Veiligheid en communicatie in de machinekamer
Oefenen van noodprocedures in gesimuleerde scenario’s
Voorbereiding op geïntegreerde Full Mission oefeningen met brug en control room
Wil je jouw team of studenten de basisvaardigheden bijbrengen voor veilig en efficiënt werken in de machinekamer?Neem contact met ons op – wij bieden maatwerkprogramma’s in de Engine Room Classroom, eventueel geïntegreerd in full mission scenario’s.
De Engine Control Room is onze simulator die de controlekamer van een machinekamer levensecht nabootst. Hier leren deelnemers hoe zij de voortstuwing en energieopwekking van een schip efficiënt en veilig kunnen bedienen en bewaken.
Wat de Engine Control Room uniek maakt, is dat cursisten oefenen met realistische panelen, schermen en systemen die in een echte scheepsomgeving ook aanwezig zijn. Hierdoor krijgen deelnemers inzicht in zowel normale bedrijfsvoering als in het herkennen en oplossen van storingen of noodsituaties.
De Engine Control Room wordt gebruikt door werktuigkundigen, scheepsofficieren, maritieme studenten en offshore-teams die ervaring willen opdoen met machinekamerprocedures en het werken vanuit een controlekameromgeving.
Bediening en monitoring van voortstuwings- en energiesystemen
Herkennen en analyseren van storingen en afwijkingen
Toepassen van standaard- en noodprocedures
Samenwerking en communicatie binnen het technische team
Integratie van de control room in Full Mission scenario’s met brug en engine room
Besluitvorming onder druk en prioriteiten stellen bij incidenten
Wil je jouw team laten trainen in een realistische engine control setting?Neem contact met ons op – wij bieden maatwerkprogramma’s in de Engine Control Room, los of geïntegreerd met andere simulatoren.
De Full Mission Engine combineert de Engine Room Classroom en de Engine Control Room tot één geïntegreerde simulatoromgeving. Hier trainen deelnemers complete scenario’s, variërend van normale bedrijfsvoering tot complexe noodsituaties in de machinekamer.
Wat de Full Mission Engine uniek maakt, is de mogelijkheid om alle technische disciplines te combineren: bediening vanuit de control room, fysieke systemen in de classroom en specifieke high voltage-simulaties. Dit maakt het mogelijk om zowel basisvaardigheden als geavanceerde procedures te trainen, inclusief samenwerking met de brug in een volledig Full Mission scenario.
De Full Mission Engine wordt gebruikt door werktuigkundigen, scheepsofficieren, maritieme studenten en offshore-teams die hun kennis en vaardigheden willen ontwikkelen in machinekamerprocedures, energiebeheer en teamwork onder druk.
Bediening en bewaking van voortstuwings- en energiesystemen
Samenwerking tussen engine room en control room
Toepassen van noodprocedures bij storingen en incidenten
Veilig werken met en herkennen van risico’s bij High Voltage-systemen
Communicatie en taakverdeling binnen het technische team
Integratie van de machinekamer in complete Full Mission scenario’s met de brug
Wil je jouw team trainen in een complete machinekameromgeving met realistische systemen en high voltage-simulatie?Neem contact met ons op – wij bieden maatwerkprogramma’s in de Full Mission Engine, los of in combinatie met de Full Mission Bridge.
Onze ervaren trainers dagen je uit om meer uit jezelf te halen. Bij onze programmacoördinatoren kan je terecht voor alle informatie en praktische vragen omtrent de training.
Geboren en getogen in Zeeland, draagt Michel de Pooter de zee in zijn hart. Al van jongs af aan namen zijn ouders hem mee op hun zeilboot, waardoor zijn liefde voor het water en de scheepvaart diep geworteld raakte.
Na het afronden van de opleiding tot Maritiem Officier begon Michel zijn carrière als 4e stuurman bij de cruiseschepen van Holland America Line. In de daaropvolgende jaren klom hij op tot Staff Captain en verzamelde hij een schat aan ervaring in het leidinggeven en opereren aan boord van cruiseschepen wereldwijd.
In 2025 koos Michel voor een nieuwe koers: een functie aan wal, zodat hij meer tijd kon doorbrengen met zijn gezin én zijn uitgebreide praktijkkennis kon overdragen aan anderen. Als Senior Maritime Instructor bij DRTC verzorgt hij diverse maritieme trainingen en is hij daarnaast regelmatig op kantoor te vinden voor de voorbereiding en ontwikkeling van opleidingen.
Maarten Janse is een geboren en getogen Zeeuw met een diepe verbondenheid met de zee. Na het afronden van de opleiding tot HBO Maritiem Officier aan het Maritiem Instituut De Ruyter (2002–2006) begon hij zijn carrière als 4e stuurman op de cruiseschepen van Holland America Line. In de jaren die volgden groeide hij door tot 1e stuurman en deed hij wereldwijd ervaring op in het navigeren en manoeuvreren van schepen, veiligheidstrainingen geven aan personeel in de verscheidene noodfuncties, organiseren van noodoefeningen en het aansturen van teams voor het onderhoud aan de levensreddende middelen en systemen voor brand detectie, preventie en bestrijding.
In 2022 maakte Maarten de overstap naar een functie aan wal, met de wens om meer tijd met zijn gezin door te brengen én zijn ruime praktijkervaring over te dragen aan anderen. Als Senior Maritime Instructor bij DRTC verzorgt hij trainingen als AFF, PST, PSCRB, FRB, ECDIS, GWO en MCRM, evenals onderdelen binnen scheepsmanagement. Zijn trainingen zijn realistisch, praktijkgericht en altijd gekoppeld aan situaties uit het werkveld. Maarten heeft de vaarbevoegdheid kapitein alle schepen en manschap bedrijfsbrandweer behaald en is bevoegd CAE MCRM instructeur, zodoende is hij ontwikkeld tot een specialist op het gebied van maritieme incidentbestrijding en teamwork.
Maarten heeft een grote passie voor het overbrengen van kennis. Als zwarte bandhouder in het Kyokushin karate gaf hij jarenlang met enthousiasme les aan jeugd en volwassenen. Diezelfde energie, betrokkenheid en aandacht voor de cursist kenmerken zijn aanpak in elke training die hij verzorgt.
DRTC biedt een breed scala aan erkende veiligheidstrainingen voor de maritieme, offshore-, wind- en industriesector.
Bekijk het actuele cursusaanbod op onze website of neem contact op via drtc@drtc.nl voor advies over de juiste training.
Voor zeevaartprofessionals en bemanningsleden die moeten voldoen aan de STCW-eisen.
Ja, onze trainingen zijn erkend door de Nederlandse vlagstaat (Inspectie Leefomgeving en Transport). Op het certificaat staat altijd de relevante STCW-verwijzing vermeld, wat belangrijk is voor internationale erkenning.
Onder andere Basic Training (BT), Advanced Fire Fighting (AFF), Medical First Aid (MFA), Medical Care (MC), Proficiency in (Fast) Rescue Boats (PSCRB/FRB) en Security Awareness/Designated Duties.
De meeste STCW-certificaten moeten elke 5 jaar worden vernieuwd (afhankelijk van module en vaartijd). Controleer de cursuspagina voor de exacte vereisten.
Ja, een geldige maritieme medische keuring is verplicht voor deelname.
Een geldig ID, medische verklaring (verplicht), en zwemkleding/handdoek indien een zwembadmodule van toepassing is. PBM’s en reddingsmiddelen worden door ons verzorgd.
De trainingen worden aangeboden in Nederlands of Engels. Extra ondersteuning bij leesbeperkingen is mogelijk op aanvraag.
Je ontvangt een digitaal en/of fysiek certificaat conform de STCW-normen. De exacte vorm verschilt per training.
Niet verplicht, maar wel mogelijk. Bel ons voor advies of eventuele mogelijkheden op 31 118 463 382 of mail drtc@drtc.nl
Ja, dat kan. Je kunt dit aangeven bij je boeking of contact met ons opnemen via e-mail of telefoon. Wij zorgen voor een hotel en het gewenste arrangement.
Je kunt je boeking annuleren door contact met ons op te nemen via e-mail of telefoon. Voor open inschrijving geldt dat je kosteloos kunt annuleren tot 5 werkdagen vóór aanvang. Verplaatsen mag altijd gratis. Voor maatwerktrainingen geldt kosteloos annuleren tot 14 werkdagen vóór aanvang. Bij annulering binnen deze termijnen geldt een facturering van 100% van de cursusprijs.
Kijk dan op de pagina ‘Veelgestelde vragen’ voor meer informatie of neem contact met ons op via +31 118 463 382 of mail drtc@drtc.nl.
Wil je meer weten over een training, maatwerk bespreken of gewoon even sparren over de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op