STCW trainingen
STCW Herhaling
Specialist Training
Binnenvaart
Onshore trainingen
GWO Initiele Training
GWO Herhalingstraining
NOGEPA trainingen
OPITO trainingen
Brandbeveiliging
Brandweer
BHV trainingen
EHBO cursussen
Noodplannen
Over DRTC
Heb je nog vragen? Neem contact op
Een effectieve samenwerking tussen de bemanning aan boord en de walorganisatie is van groot belang voor de veiligheid en efficiëntie van scheepsoperaties. De STCW – Combi Ship Management – BRM/MCRM combineert managementvaardigheden met Bridge/Engine Room Resource Management. Deze intensieve training bereidt officieren voor op het nemen van verantwoorde beslissingen, het aansturen van teams en het toepassen van leiderschapsprincipes op managementniveau.
Vragen of hulp nodig? Stuur een email of bel 0031 118 463382
Selecteer een Start Datum
Selecteer locatie
Selecteer cursus
InleidingDe STCW – Combi Ship Management – BRM/MCRM cursus is ontwikkeld voor officieren die hun leiderschaps- en managementvaardigheden willen versterken. Tijdens hun werkzaamheden nemen officieren dagelijks beslissingen die direct invloed hebben op de veiligheid, efficiëntie en het succes van scheepsoperaties. Naast technische en nautische kennis zijn effectief management, communicatie en samenwerking met zowel de bemanning als de walorganisatie van groot belang.
De cursus kan worden gevolgd op twee locaties:
Vlissingen: de volledige training wordt in één aaneengesloten periode verzorgd op de DRTC-locatie in Vlissingen.
Groningen/Delfzijl: wanneer u kiest voor de cursuslocatie in Groningen, wordt het programma opgesplitst in:
Week 1 (dagen 1 t/m 5): op de DRTC-locatie in Groningen
Week 2 (dagen 6 t/m 8): op de Noorderpoort Energy & Maritime-locatie in Delfzijl
Let op: voor de cursus Scheepsmanagement in Groningen geldt dus dat de eerste vijf dagen plaatsvinden in Groningen en de laatste drie dagen in Delfzijl. Deze combinatie van locaties biedt een praktijkgerichte leerervaring met toegang tot zowel DRTC-trainingsfaciliteiten als de moderne simulatoren van Noorderpoort.
DoelstellingDe training heeft tot doel de managementvaardigheden van zeevarenden te vergroten en hun vermogen te versterken om effectief te handelen op basis van de beschikbare middelen en informatie. Na afronding van de cursus zijn deelnemers in staat om leiderschap te tonen, middelen efficiënt te beheren en onder druk beslissingen te nemen die de veiligheid van schip, bemanning en milieu waarborgen.
Aanvulling MCRM (BRM/ERM)Na afronding van het 8-daagse Ship Management-programma kunnen deelnemers kiezen voor een tweedaagse aanvulling voor het MCRM (Bridge/Engine Room Resource Management)-programma.Tijdens deze module wordt ingezoomd op menselijke factoren, leiderschap en het verschil tussen management en leiderschap in de praktijk. De training (HELM) richt zich op het verbeteren van teamwork, besluitvorming en communicatie binnen teams, met realistische simulaties en praktijkgerichte opdrachten.
DoelgroepDe cursus is bedoeld voor:
Officieren met een geldige vaarbevoegdheid als wachtdoende officier conform de Nederlandse zeevaartbemanningswetgeving
Scheepswerktuigkundigen en marofs die managementverantwoordelijkheid dragen
Vertegenwoordigers van walorganisaties die betrokken zijn bij scheepsoperaties
Voorwaarden voor deelnameDe cursist dient in het bezit te zijn van:
Een geldige geneeskundige verklaring voor de zeescheepvaart
Minimaal een geldige Nederlandse CoC 1e stuurman 3000 GT en/of 2e werktuigkundige 3000 GT
Voldoende fysieke en mentale geschiktheid om aan de praktijkonderdelen deel te nemen
CursusinhoudTijdens de cursus worden onder meer de volgende onderwerpen behandeld:
Coördineren van zoek- en reddingsoperaties
Reageren op noodsituaties
Toezicht op naleving van veiligheids- en milieumaatregelen
Behoud van operationele staat van veiligheidsuitrusting
Ontwikkelen van noodplannen en schadecontroleprocedures
Leiderschap en managementvaardigheden
Algemene onderwerpen:
Managementtechnieken en besluitvorming
Wet- en regelgeving, ISM, MARPOL, arbeidsomstandigheden
Resource management en communicatie
Teamwork, stabiliteit, onderhoudsbeheer en human factors
De cursus maakt gebruik van simulatortraining, computer-based modules, groepsopdrachten en assessments.
CertificeringNa succesvolle afronding ontvangen deelnemers een van de volgende certificaten:
Ship Management – Navigation, STCW reg. II/2, Section A-II/2, Table A-II/2
GeldigheidOnbeperkt
Cursusduur8 dagen (Ship Management-N )
optioneel 2 dagen MCRM (BRM/ERM)
Lestijden08.30 – 21.00 uur (avondmodules mogelijk)
Aantal cursistenMinimaal 6, maximaal 12 deelnemers
De training start met een interactieve management- en teamworkoefening waarin deelnemers leren plannen, prioriteiten stellen, samenwerken en middelen efficiënt inzetten. De focus ligt op besluitvorming, communicatie en leiderschap binnen een operationeel team.
De tweede dag behandelt de maritieme wet- en regelgeving en de toepassing van de International Safety Management (ISM) Code. Daarnaast wordt aandacht besteed aan Damage Control en stabiliteit bij noodsituaties aan boord.
De derde dag richt zich op samenwerking en milieubewustzijn. Deelnemers nemen deel aan een teamworkopdracht en verdiepen zich in de ISM en MARPOL-regelgeving, onder begeleiding van een specialist in IMO-voorschriften.
De ochtend behandelt ISM Law en Port State Control. In de middag volgen de theoretische modules Search and Rescue (SAR) en ISM Damage Control (Stability), met nadruk op regelgeving, procedures en besluitvorming bij noodsituaties.
De vijfde dag is gericht op leiderschap, communicatie en besluitvorming op managementniveau. Deelnemers ontwikkelen vaardigheden om effectief leiding te geven binnen maritieme teams.
De ochtend wordt gestart met Search and Rescue oefeningen op de simulator. In de middag gevolgd door de introductie van Maritime Crew Resource Management (MCRM). De avond wordt besteed aan de simulatoroefeningen.
De zevende dag combineert leiderschapsontwikkeling met verdiepende MCRM-theorie. In de avond volgen uitgebreide BRM-simulatoroefeningen waarin communicatie en teamcoördinatie centraal staan.
Deze dag staat volledig in het teken van MCRM-toepassing en brugsimulaties. Deelnemers oefenen complexe scenario’s gericht op situational awareness, samenwerking en besluitvorming onder druk.
De negende dag behandelt HELM (Human Element, Leadership & Management) en de invloed van menselijke factoren op veiligheid en samenwerking. In de middag wordt dit toegepast in MCRM brug simulaties waarin leiderschap onder druk wordt getest.
De laatste dag wordt besteed aan geïntegreerde simulaties waarin alle onderdelen samenkomen. Deelnemers tonen hun vaardigheden in leiderschap, communicatie en besluitvorming. De cursus sluit af met evaluatie en certificering.
Wij beschikken over de beste middelen en faciliteiten die ons in staat brengen de meest kwalitatieve trainingen en cursussen met zich meebrengen.
Realistisch oefenen met GMDSS en maritieme communicatie.
In samenwerking met de HZ University of Applied Sciences beschikken wij over een uitgebreide reeks maritieme simulatoren. Deze hightech systemen maken het mogelijk om realistische scenario’s te trainen, variërend van navigatie en communicatie tot werktuigkunde en elektrische installaties.
Flexibel en gericht trainen op specifieke brugsystemen en navigatieprocedures.
De Classroom simulatie is ingericht met moderne communicatiesystemen, waaronder GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Hier leren deelnemers hoe ze op een veilige en efficiënte manier omgaan met nood-, veiligheids- en routinecommunicatie op zee.
Wat deze simulator uniek maakt, is dat cursisten in een realistische maar veilige omgeving kunnen oefenen met alle aspecten van scheepscommunicatie, inclusief noodoproepen, alarmering en coördinatie met reddingsdiensten.
De Classroom simulatie wordt gebruikt door maritiem personeel, scheepsofficieren, nautische studenten en offshore-teams die vertrouwd moeten zijn met GMDSS en communicatieprocedures.
Onder begeleiding van ervaren instructeurs leren deelnemers onder andere:
Gebruik van GMDSS-apparatuur voor nood-, urgentie- en veiligheidsoproepen
Correcte procedures voor routinecommunicatie op zee
Samenwerken en communiceren in teamverband tijdens noodscenario’s
Oefenen met realistische navigatie- en communicatiesituaties
Integratie van communicatie in bredere Full Mission scenario’s
Wil je jouw bemanning trainen in scheepscommunicatie en navigatieprocedures?Neem contact met ons op – wij bieden maatwerkprogramma’s met Classroom en Full Mission simulaties.
De Full Mission Bridge (FMB) is een geavanceerde simulator waarmee deelnemers realistische brugscenario’s kunnen trainen. Van scheepsnavigatie en manoeuvreren tot communicatie en samenwerking binnen het brugteam: de FMB biedt een complete leeromgeving voor zowel routine- als noodsituaties.
Wat de FMB uniek maakt, is de combinatie van authentieke bruginstrumenten en visualisaties waarmee cursisten onder veilige omstandigheden levensechte situaties ervaren. De simulator kan zelfstandig worden gebruikt of geïntegreerd met andere systemen, zoals de machinekamersimulatie of de GMDSS-classroom, voor volledige Full Mission oefeningen.
De FMB wordt gebruikt door scheepsofficieren, nautische studenten, maritieme en offshore-teams die hun vaardigheden in navigatie, besluitvorming en teamcoördinatie willen ontwikkelen of verfijnen.
Navigatie en manoeuvreren in uiteenlopende omstandigheden
Gebruik van bruginstrumenten zoals radar, ECDIS en conning displays
Brugprocedures en communicatie met verkeersbegeleiding en andere schepen
Samenwerking, taakverdeling en leiderschap in een brugteam
Besluitvorming onder druk bij noodsituaties
Integratie met machinekamer en GMDSS in full mission scenario’s
Wil je jouw team trainen met realistische brugscenario’s of geïntegreerde full mission simulaties?Neem contact met ons op – wij stellen een programma samen dat aansluit bij jouw leerdoelen.
De Part Task Bridge (PTB) is een simulator die is ingericht om specifieke onderdelen van de brugoperatie te trainen. Waar de Full Mission Bridge zich richt op complete scenario’s, biedt de PTB de mogelijkheid om gericht te oefenen met afzonderlijke systemen en procedures, zoals navigatie, radar en ECDIS.
Wat de PTB uniek maakt, is de flexibiliteit: deelnemers kunnen in kleinere groepen of individueel werken aan hun vaardigheden, waardoor er meer ruimte is voor oefening, herhaling en verdieping. De PTB is bovendien uitstekend te integreren in bredere Full Mission scenario’s.
De PTB wordt gebruikt door scheepsofficieren, nautische studenten, maritieme en offshore-teams die hun kennis en vaardigheden in specifieke brugtaken willen versterken.
Navigeren met behulp van radar en ECDIS
Gebruik van communicatie- en alarmsystemen
Uitvoeren van manoeuvreeropdrachten in gesimuleerde situaties
Correct toepassen van COLREGS in verkeersscenario’s
Routine- en noodprocedures in afgebakende oefenmodules
Integratie van part-tasktraining in grotere Full Mission simulaties
Wil je jouw bemanning of studenten gericht laten oefenen met specifieke brugtaken?Neem contact met ons op – wij bieden maatwerkprogramma’s met de PTB, eventueel in combinatie met de FMB of andere simulatoren.
Onze ervaren trainers dagen je uit om meer uit jezelf te halen. Bij onze programmacoördinatoren kan je terecht voor alle informatie en praktische vragen omtrent de training.
Maarten Janse is een geboren en getogen Zeeuw met een diepe verbondenheid met de zee. Na het afronden van de opleiding tot HBO Maritiem Officier aan het Maritiem Instituut De Ruyter (2002–2006) begon hij zijn carrière als 4e stuurman op de cruiseschepen van Holland America Line. In de jaren die volgden groeide hij door tot 1e stuurman en deed hij wereldwijd ervaring op in het navigeren en manoeuvreren van schepen, veiligheidstrainingen geven aan personeel in de verscheidene noodfuncties, organiseren van noodoefeningen en het aansturen van teams voor het onderhoud aan de levensreddende middelen en systemen voor brand detectie, preventie en bestrijding.
In 2022 maakte Maarten de overstap naar een functie aan wal, met de wens om meer tijd met zijn gezin door te brengen én zijn ruime praktijkervaring over te dragen aan anderen. Als Senior Maritime Instructor bij DRTC verzorgt hij trainingen als AFF, PST, PSCRB, FRB, ECDIS, GWO en MCRM, evenals onderdelen binnen scheepsmanagement. Zijn trainingen zijn realistisch, praktijkgericht en altijd gekoppeld aan situaties uit het werkveld. Maarten heeft de vaarbevoegdheid kapitein alle schepen en manschap bedrijfsbrandweer behaald en is bevoegd CAE MCRM instructeur, zodoende is hij ontwikkeld tot een specialist op het gebied van maritieme incidentbestrijding en teamwork.
Maarten heeft een grote passie voor het overbrengen van kennis. Als zwarte bandhouder in het Kyokushin karate gaf hij jarenlang met enthousiasme les aan jeugd en volwassenen. Diezelfde energie, betrokkenheid en aandacht voor de cursist kenmerken zijn aanpak in elke training die hij verzorgt.
Geboren en getogen in Zeeland, draagt Michel de Pooter de zee in zijn hart. Al van jongs af aan namen zijn ouders hem mee op hun zeilboot, waardoor zijn liefde voor het water en de scheepvaart diep geworteld raakte.
Na het afronden van de opleiding tot Maritiem Officier begon Michel zijn carrière als 4e stuurman bij de cruiseschepen van Holland America Line. In de daaropvolgende jaren klom hij op tot Staff Captain en verzamelde hij een schat aan ervaring in het leidinggeven en opereren aan boord van cruiseschepen wereldwijd.
In 2025 koos Michel voor een nieuwe koers: een functie aan wal, zodat hij meer tijd kon doorbrengen met zijn gezin én zijn uitgebreide praktijkkennis kon overdragen aan anderen. Als Senior Maritime Instructor bij DRTC verzorgt hij diverse maritieme trainingen en is hij daarnaast regelmatig op kantoor te vinden voor de voorbereiding en ontwikkeling van opleidingen.
DRTC biedt een breed scala aan erkende veiligheidstrainingen voor de maritieme, offshore-, wind- en industriesector.
Bekijk het actuele cursusaanbod op onze website of neem contact op via drtc@drtc.nl voor advies over de juiste training.
Voor zeevaartprofessionals en bemanningsleden die moeten voldoen aan de STCW-eisen.
Ja, onze trainingen zijn erkend door de Nederlandse vlagstaat (Inspectie Leefomgeving en Transport). Op het certificaat staat altijd de relevante STCW-verwijzing vermeld, wat belangrijk is voor internationale erkenning.
Onder andere Basic Training (BT), Advanced Fire Fighting (AFF), Medical First Aid (MFA), Medical Care (MC), Proficiency in (Fast) Rescue Boats (PSCRB/FRB) en Security Awareness/Designated Duties.
De meeste STCW-certificaten moeten elke 5 jaar worden vernieuwd (afhankelijk van module en vaartijd). Controleer de cursuspagina voor de exacte vereisten.
Ja, een geldige maritieme medische keuring is verplicht voor deelname.
Een geldig ID, medische verklaring (verplicht), en zwemkleding/handdoek indien een zwembadmodule van toepassing is. PBM’s en reddingsmiddelen worden door ons verzorgd.
De trainingen worden aangeboden in Nederlands of Engels. Extra ondersteuning bij leesbeperkingen is mogelijk op aanvraag.
Je ontvangt een digitaal en/of fysiek certificaat conform de STCW-normen. De exacte vorm verschilt per training.
Niet verplicht, maar wel mogelijk. Bel ons voor advies of eventuele mogelijkheden op 31 118 463 382 of mail drtc@drtc.nl
Ja, dat kan. Je kunt dit aangeven bij je boeking of contact met ons opnemen via e-mail of telefoon. Wij zorgen voor een hotel en het gewenste arrangement.
Je kunt je boeking annuleren door contact met ons op te nemen via e-mail of telefoon. Voor open inschrijving geldt dat je kosteloos kunt annuleren tot 5 werkdagen vóór aanvang. Verplaatsen mag altijd gratis. Voor maatwerktrainingen geldt kosteloos annuleren tot 14 werkdagen vóór aanvang. Bij annulering binnen deze termijnen geldt een facturering van 100% van de cursusprijs.
Kijk dan op de pagina ‘Veelgestelde vragen’ voor meer informatie of neem contact met ons op via +31 118 463 382 of mail drtc@drtc.nl.
Wil je meer weten over een training, maatwerk bespreken of gewoon even sparren over de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op