STCW - Radar Navigator Management Level (RNML)

De STCW-cursus Radar Navigator Management Level is verplicht voor kapiteins, stuurmannen en maritiem officieren met een wachtbevoegdheid op schepen groter dan 3000 GT, of op passagiersschepen groter dan 500 GT die onder SOLAS varen. Deze training waarborgt dat de deelnemer beschikt over de kennis en vaardigheden om radar- en ARPA-systemen effectief te gebruiken voor veilige navigatie, besluitvorming en risicobeheersing op managementniveau.

Cursusduur: 5 dagen
Locaties: Vlissingen
Kosten per cursist: € 1.763,00 (excl. BTW)

Vragen of hulp nodig? Stuur een email of bel 0031 118 463382

Selecteer een Start Datum

Geen cursus
Vol
Beschikbaar
Geselecteerd

Selecteer locatie

Selecteer cursus

Over de cursus

STCW - Radar Navigator (Management Level)

Inleiding
Kapiteins, stuurmannen en maritiem officieren met een wachtbevoegdheid op grote schepen zijn verantwoordelijk voor de veilige navigatie, ook onder complexe omstandigheden. De Radar Navigator Management Level-cursus biedt verdieping in de werking en toepassing van radar en ARPA, gericht op besluitvorming, risicoanalyse en veilige manoeuvreertechnieken in drukbevaren of beperkte vaargebieden. De training voldoet aan de internationale eisen van het STCW-verdrag.

Doelstelling
Het vergroten van kennis en vaardigheden op het gebied van radarnavigatie, zodat deelnemers radar- en ARPA-systemen geavanceerd en verantwoord kunnen gebruiken bij navigatie, aanvaringspreventie en risicobeheersing.

Doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor kapiteins, stuurmannen en maritiem officieren die reeds in het bezit zijn van het certificaat Radar Navigator Operational Level en hun kennis willen uitbreiden om te voldoen aan de vereisten volgens de Zeevaartbemanningswet en het STCW-verdrag.

101
Praktische info

Voorwaarden voor deelname
De cursist dient:

  • in het bezit te zijn van het certificaat Radar Navigator Operational Level (Radarwaarnemer)

  • kennis te hebben van de internationale bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee (COLREGS)

  • kennis te hebben van nautische begrippen

Tijdens de cursus wordt gebruikgemaakt van een geavanceerde radarsimulator.

Cursusinhoud

  • Plotten en werken met ARPA

  • Kritisch gebruik en beperkingen van radarinstallaties

  • Toepassing van de bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee

  • Parallel-index navigatie

  • Radarnavigatie in nauwe vaarwaters en bij beperkt zicht

  • Integratie van radar met elektronische zeekaarten (ECDIS)

Certificering
Na succesvolle afronding ontvangt de deelnemer het certificaat Radar Navigator Management Level, STCW Reg. II/2, Section A-II/2, Table A-II/2.

Geldigheid
Het certificaat heeft een onbeperkte geldigheid.

Cursusduur
Vijf aaneengesloten werkdagen.

Aantal cursisten
Minimaal 4 en maximaal 8 deelnemers.

Lestijden
08.30 – 17.00 uur.

101

Dag 1 - Basisvaardigheden radar en navigatie

De eerste dag van de Radar Management Level training richt zich op het versterken van de fundamentele navigatievaardigheden. Deelnemers oefenen met het handmatig plotten van doelen, het toepassen van de Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen (BVA) en het uitvoeren van gecontroleerde bochten. In de simulator worden deze technieken direct toegepast in realistische situaties om inzicht te krijgen in radarinterpretatie en scheepsbewegingen.

Dag 2 - Geavanceerd plotten en manoeuvreren

Tijdens de tweede dag ligt de nadruk op het combineren van plottechnieken en bochtvaren. Deelnemers leren werken met PI-lijnen en plotsom-berekeningen om koerswijzigingen nauwkeurig te plannen en uit te voeren. De opgedane kennis wordt toegepast in praktijksimulaties waarin navigatiebeslissingen worden getoetst op precisie en veiligheid.

Dag 3 - Navigatiehulpmiddelen en situational awareness

De derde dag behandelt het gebruik van moderne navigatiesystemen, waaronder GPS, zeekaarten en ECDIS. Deelnemers integreren deze systemen met radarplotting en oefenen complexe navigatiesituaties, inclusief bochtvaren en manoeuvreren in beperkte zichtomstandigheden tijdens een mistoefening

Dag 4 - ARPA, AIS en storingsanalyse

Op dag vier verdiepen de deelnemers zich in het gebruik van ARPA (Automatic Radar Plotting Aid) en AIS (Automatic Identification System). Er wordt geoefend met het interpreteren van data, het volgen van doelen en het herkennen van systeemfouten en storingen. Ook leren deelnemers hoe zij bij storingen de veiligheid van de navigatie kunnen waarborgen.

Dag 5 - Toepassing, IAMSAR en examen

De laatste dag staat in het teken van integratie en toetsing. Deelnemers passen hun kennis toe tijdens simulatie-oefeningen waarin navigatie, communicatie en besluitvorming samenkomen. Er wordt gewerkt met IAMSAR-procedures (International Aeronautical and Maritime Search and Rescue) en afgesloten met een theorie- en praktijkexamen.

Wat staat er op het programma?

  • Dag 1 - Basisvaardigheden radar en navigatie
  • Dag 2 - Geavanceerd plotten en manoeuvreren
  • Dag 3 - Navigatiehulpmiddelen en situational awareness
  • Dag 4 - ARPA, AIS en storingsanalyse
  • Dag 5 - Toepassing, IAMSAR en examen

Maak kennis met onze faciliteiten in Vlissingen

Onze trainingslocaties zijn speciaal ingericht om jouw leerervaring optimaal te ondersteunen. Met moderne faciliteiten, realistische oefenruimtes en centrale vestigingen in o.a. Vlissingen en Groningen, bieden we een professionele en comfortabele omgeving waar praktijk en veiligheid samenkomen

Classroom + GMDSS

Realistisch trainen met moderne maritieme simulatie

Classroom + GMDSS

Realistisch oefenen met GMDSS en maritieme communicatie.

Full Mission Bridge Simulator

Navigatie en scheepsmanoeuvreren in een levensechte omgeving

Full Mission Bridge Simulator

In samenwerking met de HZ University of Applied Sciences beschikken wij over een uitgebreide reeks maritieme simulatoren. Deze hightech systemen maken het mogelijk om realistische scenario’s te trainen, variërend van navigatie en communicatie tot werktuigkunde en elektrische installaties.

Part Task Bridge Simulator

Gericht trainen op specifieke brugtaken

Part Task Bridge Simulator

Flexibel en gericht trainen op specifieke brugsystemen en navigatieprocedures.

Realistisch trainen met moderne maritieme simulatie

Classroom + GMDSS

De Classroom simulatie is ingericht met moderne communicatiesystemen, waaronder GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Hier leren deelnemers hoe ze op een veilige en efficiënte manier omgaan met nood-, veiligheids- en routinecommunicatie op zee.

Wat deze simulator uniek maakt, is dat cursisten in een realistische maar veilige omgeving kunnen oefenen met alle aspecten van scheepscommunicatie, inclusief noodoproepen, alarmering en coördinatie met reddingsdiensten.

Voor wie?

De Classroom simulatie wordt gebruikt door maritiem personeel, scheepsofficieren, nautische studenten en offshore-teams die vertrouwd moeten zijn met GMDSS en communicatieprocedures.

hz

Wat je oefent

Onder begeleiding van ervaren instructeurs leren deelnemers onder andere:

  • Gebruik van GMDSS-apparatuur voor nood-, urgentie- en veiligheidsoproepen

  • Correcte procedures voor routinecommunicatie op zee

  • Samenwerken en communiceren in teamverband tijdens noodscenario’s

  • Oefenen met realistische navigatie- en communicatiesituaties

  • Integratie van communicatie in bredere Full Mission scenario’s

Voor jouw organisatie

Wil je jouw bemanning trainen in scheepscommunicatie en navigatieprocedures?
Neem contact met ons op – wij bieden maatwerkprogramma’s met Classroom en Full Mission simulaties.

Navigatie en scheepsmanoeuvreren in een levensechte omgeving

Full Mission Bridge Simulator

De Full Mission Bridge (FMB) is een geavanceerde simulator waarmee deelnemers realistische brugscenario’s kunnen trainen. Van scheepsnavigatie en manoeuvreren tot communicatie en samenwerking binnen het brugteam: de FMB biedt een complete leeromgeving voor zowel routine- als noodsituaties.

Wat de FMB uniek maakt, is de combinatie van authentieke bruginstrumenten en visualisaties waarmee cursisten onder veilige omstandigheden levensechte situaties ervaren. De simulator kan zelfstandig worden gebruikt of geïntegreerd met andere systemen, zoals de machinekamersimulatie of de GMDSS-classroom, voor volledige Full Mission oefeningen.

Voor wie?

De FMB wordt gebruikt door scheepsofficieren, nautische studenten, maritieme en offshore-teams die hun vaardigheden in navigatie, besluitvorming en teamcoördinatie willen ontwikkelen of verfijnen.

'/''

Wat je oefent

Onder begeleiding van ervaren instructeurs leren deelnemers onder andere:

  • Navigatie en manoeuvreren in uiteenlopende omstandigheden

  • Gebruik van bruginstrumenten zoals radar, ECDIS en conning displays

  • Brugprocedures en communicatie met verkeersbegeleiding en andere schepen

  • Samenwerking, taakverdeling en leiderschap in een brugteam

  • Besluitvorming onder druk bij noodsituaties

  • Integratie met machinekamer en GMDSS in full mission scenario’s

Voor jouw organisatie

Wil je jouw team trainen met realistische brugscenario’s of geïntegreerde full mission simulaties?
Neem contact met ons op – wij stellen een programma samen dat aansluit bij jouw leerdoelen.

Gericht trainen op specifieke brugtaken

Part Task Bridge Simulator

De Part Task Bridge (PTB) is een simulator die is ingericht om specifieke onderdelen van de brugoperatie te trainen. Waar de Full Mission Bridge zich richt op complete scenario’s, biedt de PTB de mogelijkheid om gericht te oefenen met afzonderlijke systemen en procedures, zoals navigatie, radar en ECDIS.

Wat de PTB uniek maakt, is de flexibiliteit: deelnemers kunnen in kleinere groepen of individueel werken aan hun vaardigheden, waardoor er meer ruimte is voor oefening, herhaling en verdieping. De PTB is bovendien uitstekend te integreren in bredere Full Mission scenario’s.

Voor wie?

De PTB wordt gebruikt door scheepsofficieren, nautische studenten, maritieme en offshore-teams die hun kennis en vaardigheden in specifieke brugtaken willen versterken.

.

Wat je oefent

Onder begeleiding van ervaren instructeurs leren deelnemers onder andere:

  • Navigeren met behulp van radar en ECDIS

  • Gebruik van communicatie- en alarmsystemen

  • Uitvoeren van manoeuvreeropdrachten in gesimuleerde situaties

  • Correct toepassen van COLREGS in verkeersscenario’s

  • Routine- en noodprocedures in afgebakende oefenmodules

  • Integratie van part-tasktraining in grotere Full Mission simulaties

Voor jouw organisatie

Wil je jouw bemanning of studenten gericht laten oefenen met specifieke brugtaken?
Neem contact met ons op – wij bieden maatwerkprogramma’s met de PTB, eventueel in combinatie met de FMB of andere simulatoren.

Onze instructeurs

De gezichten achter de training

Onze ervaren trainers dagen je uit om meer uit jezelf te halen. Bij onze programmacoördinatoren kan je terecht voor alle informatie en praktische vragen omtrent de training.

Maarten Janse
Senior Maritiem Instructeur

Laat hen je overtuigen

Veelgestelde vragen

DRTC biedt een breed scala aan erkende veiligheidstrainingen voor de maritieme, offshore-, wind- en industriesector.

  • STCW – o.a. Basic Training, Advanced Fire Fighting, Proficiency in Survival Craft (PSCRB/FRB), Medical First Aid, Medical Care en Security Awareness.
  • GWO – Basic Safety Training (BST) en de modules Working at Height, First Aid, Fire Awareness, Manual Handling, Sea Survival en Enhanced First Aid.
  • NOGEPA – Basisveiligheid Offshore, Helicopter Escape (HUET), Sea Survival, Fire-fighting en aanvullende specialistische trainingen.
  • BHV/EHBO/VCA – Basis- en herhalingstrainingen Bedrijfshulpverlening, Eerste Hulp, en Veiligheidscertificering voor alle sectoren.

Bekijk het actuele cursusaanbod op onze website of neem contact op via drtc@drtc.nl voor advies over de juiste training.

Voor zeevaartprofessionals en bemanningsleden die moeten voldoen aan de STCW-eisen.

Ja, onze trainingen zijn erkend door de Nederlandse vlagstaat (Inspectie Leefomgeving en Transport). Op het certificaat staat altijd de relevante STCW-verwijzing vermeld, wat belangrijk is voor internationale erkenning.

Onder andere Basic Training (BT), Advanced Fire Fighting (AFF), Medical First Aid (MFA), Medical Care (MC), Proficiency in (Fast) Rescue Boats (PSCRB/FRB) en Security Awareness/Designated Duties.

De meeste STCW-certificaten moeten elke 5 jaar worden vernieuwd (afhankelijk van module en vaartijd). Controleer de cursuspagina voor de exacte vereisten.

Ja, een geldige maritieme medische keuring is verplicht voor deelname.

Een geldig ID, medische verklaring (verplicht), en zwemkleding/handdoek indien een zwembadmodule van toepassing is. PBM’s en reddingsmiddelen worden door ons verzorgd.

De trainingen worden aangeboden in Nederlands of Engels. Extra ondersteuning bij leesbeperkingen is mogelijk op aanvraag.

Je ontvangt een digitaal en/of fysiek certificaat conform de STCW-normen. De exacte vorm verschilt per training.

Niet verplicht, maar wel mogelijk. Bel ons voor advies of eventuele mogelijkheden op 31 118 463 382 of mail drtc@drtc.nl

Ja, dat kan. Je kunt dit aangeven bij je boeking of contact met ons opnemen via e-mail of telefoon. Wij zorgen voor een hotel en het gewenste arrangement.

Je kunt je boeking annuleren door contact met ons op te nemen via e-mail of telefoon. Voor open inschrijving geldt dat je kosteloos kunt annuleren tot 5 werkdagen vóór aanvang. Verplaatsen mag altijd gratis. Voor maatwerktrainingen geldt kosteloos annuleren tot 14 werkdagen vóór aanvang. Bij annulering binnen deze termijnen geldt een facturering van 100% van de cursusprijs.

Kijk dan op de pagina ‘Veelgestelde vragen’ voor meer informatie of neem contact met ons op via +31 118 463 382 of mail drtc@drtc.nl.

Neem contact met ons op

Wil je meer weten over een training, maatwerk bespreken of gewoon even sparren over de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op